Monday, April 2, 2012

WAK TUKINO

Malam tadi saya dijemput berceramah di Kampung Jawa, Segamat. Sambutan Maulid Rasul anjuran JKKK Kampung Jawa dan Belia Sepakat. Bersama rakan lama saya, Hamzah kami solat Isya di Surau Kampung Padang Lalang di tepi jalan.

Ketika semua jemaah berdiri tegak, seorang jemaah ini berbongkok seperti dalam keadaan rukuk. Orang tua pastinya.

"Oh, saya mesti cari siapa orang tua ini.." sambil bertakbir untuk solat Isya.

Usai solat saya mencuit jemaah ini. Lancar lidah pelat jawanya bercerita. Nama benarnya Haji Aman bin Kodri, berusia 76 tahun. Orang kampung lebih mengenalinya sebagai WAK TUKINO. Dia telah lama pencen, bekas pekerja am pemungut sampah Majlis Daerah Segamat.

"Kenapa Wak solat tak boleh tegak macam ni?" Gurau saya..

"Wak sakit la. Belakang Wak ni dah lama sakit, tak boleh tegak lagi. Dulu wak kerja kuat, kerja angkat sampah angkat barang berat-berat, sebab tu belakang Wak sakit." Jelasnya.



Cerita Wak Tukino menjadi sebahagian daripada isi ceramah saya. Bayangkan orang yang sakit, bongkok lagi, boleh datang berjemaah, kenapa kita yang sihat segar bugar tidak pedulikan azan yang dilaung? Ambillah pengajaran daripada setiap apa yang kita lalui.

1 comment:

Unknown said...

Assalamualaikum..

Untuk makluman, Wak Tugino telah kembali menemui Penciptanya pada 18 Mei 2017 yang lalu setelah terlantar sakit genap 4 bulan akibat dari kemalangan motosikal yang menimpanya di simpang hadapan rumahnya sendiri ketika pulang dari solat subuh di surau Padang Lalang.

Semoga Allah mengampuni segala dosa-dosanya dan merahmatinya. Amin.

Al Fatihah

Anakanda yang rindu....