Thursday, October 27, 2016

SUATU MASA - M NASIR

Lagu ini memberi makna tersendiri. Ia membawa sebuah memori indah persahabatan dua insan yang Allah satukan hatinya. Lirik M Nasir berbentuk penceritaan tidak sama sekali mencacatkan nota lagu dan lirik yang dibawa. Ia bagaikan satu kesinambungan yang cukup baik dan bermakna. Garapan indah puitis bahasa dan ruh jiwa mendalam dapat digarap seindahnya pada pengkaryaan lagu ini.

Aku terlalu mencintaimu, aku terlalu mencintaimu namun keupayaan apakah yang termampu untuk aku lontarkan pada kata-kata dan madah bicara untuk membuahkan rasa hati yang bergelora ini? Kemanakah hilangnya kekuatan diri untuk aku abadikan cinta ini kepadamu? Kenapa ia terlalu sukar hendak diungkap? Kenapa dan mengapa?

Namun hati besarku amat percaya, pada saat aku merinduimu, pastinya gelora batinmu juga turut menyebut rakam rindu kepada ku jua. Aku percaya pada persamaan aura sesama kita yang kerap terjadi dan terus berulang, aku yakin benar cintaku ini tidak sendirian, ia bersahut-sahutan namun tiada suara yang terlafaz.

Benar, benar aku merasakan ia benar-benar terjadi antara kita. Namun aku masih juga tercari-cari kekuatan yang semampunya untuk aku gagahi menghadapi saat dan ruang itu. Bilakah ALLAH akan hidangkan ruang itu untuk aku menjadi seorang yang gagah, kuat dan tabah untuk mengungkapkan AKU MENCINTAIMU sayang.


Bagaimana kan ku mula
dan apakah kata-kata
yang indah untuk diabadikan

Tiap wajah berkisar tiap madah bererti
manakah ilhamku
cahaya di matamu senyum di bibirmu
mengukir seribu tanda pertanyaan
mungkinkah kau jua dalam kerinduan
di saat begini aku merindukan

Berpucuk-pucuk surat terbiar di depanku
tak dapat aku utuskan
kuramas semua dan ku buangkan jauh dari pandangan
lalu aku kesal kukumpul semula
tak dapat kunyatakan apa yang ku rasa
andai engkau tahu gelora hatiku
mungkinkah kau sahut jeritan batinku

Dengarkanlah panggilanku
dengarkanlah lagu untukmu
oh angin lalu kau sampaikan
rasa rindu yang membara kepadanya

Warna-warna cintaku kian pudar bersama
malam yang gelap gelita
entahkan kau rasakan apa yang aku rasa
atau kau tak endah

Tapi ku percaya semua telah tertulis
dan niat suci ku takkan dipersiakan
dan di suatu masa
di hari yang indah
kuhulur tanganku
lalu kau terima

ahh..

1 comment: