Friday, December 23, 2016

BANG PA - KENANGAN DENGAN AYAH

Abang Mustofa adalah abang idola kami. Dia abang sulung dalam keluarga kami. Dia anak lelaki yang paling gentel dalam kelaurga kami. Dia orang yang kami kasih dan sayang, bahkan selamanya.

Semasa kecil, kami (aku dan Sanusi) memanggil abang Mustofa dengan panggilan 'Bang Pa'. Apabila Bang Pa balik dari Alor Setar (belajar di Maktab Mahmud dan tinggal di rumah sewa, 378 Lorong Molek Simpang Kuala), kamilah orang yang paling gembira. Gembira kerana selalunya Bang Pa akan bawa balik buah tangan. Biasanya epal atau limau, kadang kala gula-gula yang sudah cukup untuk membahagiakan kami.

Abang Pa rajin melayan kami. Dia pernah menarah pungsu (busut) untuk dibuat tangga dan kami duduk di atas tangga kayu di atas busut di tepi telaga. Abang Pa rajin membawa kami mandi sungai dan kami naik basikal bertiga ke sungai. Kami seronok. Kami bangga ada abang yang baik sepertinya.

Pada hari raya, akulah orang yang paling bahagia. Aku menjadi 'ekornya' yang tidak pernah lekang dari belakangnya.. membontotinya ke mana sahaja dia pergi beraya.

Suatu hari ayah menegur kami; 'Wok pa mu dok pange 'Bang Pa'.. pange 'abang' la..."

Oh begitukah sepatutnya?

Lalu sejak hari itu, kami memanggil Bang Pa dengan Abang sahaja.

No comments: