Friday, December 23, 2016

KETAYAP SUATU YANG WAJIB - KENANGAN DENGAN AYAH

Sebagai imam dan ketua masyarakat, Ayah selalu diundang ke majlis kenduri kendara dan kematian. Tidak kira jauh atau dekat, ayah pasti akan pergi. Basikal, basikallah satu-satunya kenderaan yang ayah ada dan ayah boleh naik. Motorsikal masih terlalu jauh untuk kami miliki. Motorsikal masih nadir di kampung kami pada ketika itu, inikan pula kereta. Hanya sesekali sembahyang mayat atau mahu ke Pekan Kuala Nerang atau Alor Setar, baharulah kami naik kereta atau bas.

Hari itu aku bersama mak dan mak ngah berjalan kaki menuju ke Kampung Tanjung bagi menghadiri kenduri. Kami tidak kisah berjalan kaki sejauh 2- 3 KM berkenduri kendara. Itulah peluang kami hendak makan makanan sedap, gulai daging semangkuk yang dikongsi empat orang dalam satu hidang!

Ketika sampai ke Kilang Padi Kampung Tanjung, Ayah berbasikal melewati kami. Dan Ayah berseorangan. Ayah mempelawa aku menaiki basikalnya, dan aku amat teruja berbasikal tua dengan ayah. Malangnya ketika itu aku tertinggal ketayap di kepala. Emak berasa keberatan membenarkan aku menumpang ayah, tetapi ayah diam. Dan akupun dapatlah juga menaiki basikal ayah ke kenduri.

Ingat, anak tok guru kena pakai kepiah ketayap untuk ke majlis kenduri. Songkok hitam pun tak boleh...

No comments: