Wednesday, August 2, 2017

NOTA KECIL AYAH 39




















____________________________________________

20
MUSTOFA KAD 4709363
IA KELUAR DARIPADA MAKTAB MAHMUD PADA 10-3-74
KEMUDIAN IA PERGI KEPADA KUALA LUMPUR PADA HARI SABTU
13-4-74

ADA BELI DUA EKOR KAMBING BIRI-BIRI
HARGANYA 60 RINGGIT PADA 16 - 7 - 74

(Muka surat berikut)

PADA 26 JAMADIL AKHIR 1394
BERSAMAAN DENGAN 16 - 7- 74 ADALAH PERGI
ZIARAH KEPADA PAK LANG HAJI AHMAD BUKIT KECIL

DAN ADA BELI DUA EKOR KAMBING BIRI-BIRI
PADA 16 -4-74

INI NAMA NABI KHIDIR BELIAU INI
MALKAAN BIN FALIGH BIN SYALIKH BI URFAKHSAD
BIN SAM BIN NUH (AL-JAUHAR NOMBOR 120
_____________________________________________________

Diari Ayah seakan tidak pernah terlepas daripada Mustofa. Tentunya kasih Ayah kepada Abang Mustofa sebagai anak lelaki sulung amat tinggi. Abang Mustofa menjadi peneman Ayah ke sana sini, berlumpur di sawah padi, membela lembu dan kerbau sebelum Abang berhijrah ke Kuala Lumpur. Tentunya kasih Ayah begitu mendalam kepada Abang Mustofa.

Diari ini adalah satu transisi hidup kepada Abang Mustofa dan hidup kami sekeluarga. Terpisah jauh dan mula mengayam rindu kami sekeluarga. Hanya surat pengganti diri untuk bertanya khabar.

Ayah adalah orang pertama di kawasan kami yang memelihara kambing biri-biri. Ayah membelinya dengan harga RM60 sepasang daripada Pak Lang Haji Ahmad, Bukit Kecil, Teluk Musang. Dengan ini juga bermulalah era kami anak beranak memelihara biri-biri. Berpagian melepaskan biri-biri dan berpetang-petang kami menghambat mereka masuk ke kandang yang dibuat di bawah jelapang padi.

Catatan berikutnya ialah nama dan salsilah Nabi Khidir yang dinukilkan daripada Kitab Jauhar Al-Mauhub yang sentiasa menjadi rujukan Ayah. Ejaan namanya saya tidak pasti kesahihannya.




No comments: