Saturday, March 3, 2012

GAME (bunyinya GA + ME @ MErah)

Kedai Pak Tam dan Mak Tam dipinggir jalan berhadapan SKPT (Sek Keb Pdg Terap). Selain kedai Pak Tam, ada juga kedai Haji Idris di sebelahnya. Pak Tam dan Mak Tam orang 'hilir' sedangkan kami ini orang 'hulu'.

Tok Ja (nenek saya sebelah emak) kuat makan game. Dia kebam game secubit demi secubit menjadi hobi hariannya. Bekalan game tidak boleh putus.

Hari itu saya disuruh Mak Lang membeli game.

"Mak Tam saya nak game sebungkus." Biasanya 2 - 3 ketul game dalam satu bungkusan.

"Hang nak beli apa?"

"Game!"

"Game? Apa tu game?"

"Gamelah.. Game..."

"Game tu benda apa, benda makan ka benda main?" Mak Tam menyinga.

"Makan, makan dengan sirih.."

"Makan, makan dengan sirih, apa benda ya..." Mak Tam tak boleh tangkap apa yang dimaksudkan lagi.

"Game makan dengan sirih, kapur..."

"Oh, gambiaq (gambir), cakaplah gambiaq. Game, game mana kita nak tau!!"

Saya terdiam. Diam walaupun dalam hati merungut, itukan bahasa aku. Aku cakap bahasa akulah, apa salahnya.

Lain kali kalau aku nak beli game di kedai Mak Tam, aku kena cakap 'gambiaq' walaupun itu bukan bahasa aku! Faham!

No comments: