Tuesday, May 6, 2008

HARI KEMATIAN...

5 MEI 2008 adalah hari kematian buat saya. Tiga kematian dalam kalangan rakan terdekat berlaku. Pertama, ibu puan Shamshiah. pada jam 12.30 setelah tamat menajdi ketua pengawas di DST, saya mendapat email ttg kematian ini.
Kedua; kira-kira jam 2.00 Cikgu ramlee, Pengerusi Jwt Surau Al-Muhajirin, TY - rakan akrab memaklumkan kematian ibunya di Muar. Kisah ini cukup tragis. Kmi sebenarnya menunggu perkembangan abang ipar Cikgu Ramlee yang koma di HUKM, Cheras akibat komplikasi jantung. tiga hari sebelumnya telah heboh tentang kematiannya, tetapi setelah doktor buat pemeriksaan rapi, keadaannya dalam koma dan ditempatkan di ICU. Tiba-tiba berita lain yang kami dapat; ibu Cikgu Ramlee pula yang meninggal..

Saya merancang dengan rakan-rakan untuk ke Muar, menziarahi ibu cikgu Ramlee, Allahyarham Asmak Abdullah.

Saya bergegas ke rumah Puan Shamsiah menziarahi keluarganya. Jenazah belum tiba ketika itu (jam 3.40 ptg). Hanya ucapan takziah dapat saya sampaikan pada Kak Sham.

Pergi ke Segamat menguruskan beberapa hal, bank dll dan bergegas pulang ke rumah sebelum 5.30 kami bertolak ke Muar; berlima.

Tiba di Kg Tanjung Selabu, Serom, Muar kira-kira jam 7 malam. dan jenazah sedang ditalkinkan. Saya bertemu Zaki, anak cikgu Ramlee dan dia memaklumkan berita kematian yang ketiga.. En Aziz telah kembali pada jam 4.30 petang tadi. Jenazahnya akan dibawa pulang ke Taman Yayasan dan akan diuruskan esok pagi...

Subhanallah. Begitulah aturan Allah kepada kita...

Lewat jam 1.00 malam jenazah En Aziz tiba di rumahnya dan sempat kami bertahlil ringkas...

Ya Allah, Kau lapangkanlah kubur mereka sebagai taman-taman syurga...

(lebih terkedu juga apabila dimaklumkan En Jefri masuk hospital...) tak sempat nak ziarah hari semalam...)

No comments: