Friday, July 9, 2010

BOLA OH BOLA.. 'OREN' ?

AKHIRNYA dua pasukan terunggul berada di puncak Piala Dunia; Sepanyol dan Belanda (Holland, Netherland- negara yang banyak nama) akan menentukan kejuaraan. Pada mulanya saya menyokong Argentina, tetapi tewas. Beralih kepada German, juga tewas.. Akhirnya memilih Spain sebagai negara yang paling berprestej dalam dunia bola sepak.

Spain (Sepanyol yang dahulunya dikenal juga Andalus oleh orang Islam) sebuah semenanjung yang kaya dengan kesan sejarah dan beradaban. Kesan peradaban Islam masih ketara termasuklah istana al-Hamra dan masjid besar.
Bola tetap bola, bulat dan sukar diduga. Hari ini orang mula fokus kepada zat bola itu sendiri. Pemain, pengurus dan penonton seakan pelik dengan bola bulat yang sukar diimbang. Malah ada kritikan; The guy who designed this ball never played football.""The worst ball that I have seen in my life."

NASA juga turut membuat analisa pada berat bola 440gram yang dikatakan terkesan dengan kedudukan Afrika Selatan yang berada 1000m tinggi dari aras laut. Menurut NASA, bola dengan tekanan 44 mph menjadikannya melencong daripada sasaran akibat regangan tertentu.

Namun pesta bola kali ini juga dihiasi dengan kehadiran ‘sotong gergasi’ sebagai nujum baru pembuat ramalan. Peminat seakan percaya pada ramalan sotong setelah hilang keyakinan nujum manusia yang tidak pernah tepat. Sukar dimengerti.

(Saya sokong 'oren'; mulanya sokong Argentina, kalah.. sokong German, pun tewas.. akhirnya sokong Belanda..)

1 comment:

Anonymous said...

Ustaz,

Oren pun akan kalah kalau mengikut tren sokongan Ustaz

MKI