Saturday, February 26, 2011

INSTITUT AMINUDIN BAKI (GENTING) KURSUS STAF BARU

25 - 27 FEB kami di IAB menjayakan kursus untuk staf baru. Sejuk dan nyaman. Saya meluangkan masa melihat email UiTM yang lama tidak diurus, merehatkan diri setelah seminggu tidak ketentuan tidur, walaupun sebenarnya masih risaukan Afif di rumah bertemankan adik-adiknya.

Mengikuti perkembangan di Timur Tengah, amat mengharukan. Libya bergolak dengan desakan rakyat sedangkan Ghadafi enggan turun, malah bertindak kejam ke atas rakyat. Orang yang berkuasa amat sayang akan kuasanya. Itu realiti.

Maghribi, Tunisia dan Yaman menghadapi tekanan yang sama. Rakyat bangun marahkan kerajaan. Rakyat sudah lama menderita sedangkan kerajaan bermewah mewahan. Tidak dinafikan pengaruh luar membantu kebangkitan rakyat Timur Tengah, sedangkan Mesir belum tentu akan terus selamat dan akan diberi hak kepada rakyat untuk menentukan kepimpinan negaranya.

Kita mengharapkan Ikhwan Muslimin akan beroleh kuasa dan disokong rakyat Mesir sebagai peneraju negara. Ikhwan telah lama menjadi juara rakyat dalam segenap bidang; pendidikan, ekonomi, kesihatan, dan pembangunan mobiliti masyarakat. Hanya kita bimbang jika Amerika dan sekutu terdekatnya; Israel yang memunipulasi keadaan dan akhirnya orang lain yang berkuasa (yang sekepala dengan mereka).

Sukar hendak diramal.

(Info terkini, Lion Group Malaysia telah ditamatkan projek pengeluaran besi di Vietnam. Satu lagi kerugian kepada pihak berkenaan dan menjejaskan sebahagian pendapatan negara.. Apa muslihat di sebaliknya?)

No comments: